Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
#SBIB:HIVA --- #SBIB:35H6011 --- #SBIB:340H30 --- 35.01 --- 35.01 Administratief recht. Bestuursrecht. Openbaar bestuur --(algemeen)--?.01 --- Administratief recht. Bestuursrecht. Openbaar bestuur --(algemeen)--?.01 --- Bestuur en beleid: nationale en regionale studies: Nederland --- Staats- en administratief recht --- Administrative law
Choose an application
Public administration --- Bestuurswetenschappen --- Sciences administratives --- Management --- -#SBIB:35H006 --- Politique Politiek --- Etat Staat --- Administration publique Overheidsdiensten --- Science administrative Bestuurswetenschappen --- Organisation Organisatie --- Overheid 354 --- 35.01 --- Administration --- Industrial relations --- Organization --- Bestuurswetenschappen: theorieën --- Administratief recht. Bestuursrecht. Openbaar bestuur --(algemeen)--?.01 --- 35.01 Administratief recht. Bestuursrecht. Openbaar bestuur --(algemeen)--?.01 --- #SBIB:35H006 --- Management - Netherlands
Choose an application
Dit boek is de commerciële editie van het doctoraat, getiteld “Naar een algemene theorievorming inzake advisering in het bestuursrecht”. Het werd voorafgegaan door een eerder boek “Advisering in het bestuursrecht door publiekrechtelijke organen” (Brugge, die Keure, 2008, 173 p.). Deze uitgave vult een belangrijke leemte in het Belgische bestuursrecht. Tot op heden bestond er immers geen algemeen overzichtswerk inzake advisering aan de overheid. Een vaststelling die verwondering wekt, daar de overheid op allerlei domeinen (ruimtelijke ordening, milieurecht, ambtenarenrecht, socialezekerheidsrecht, …) verplicht wordt een advies in te winnen alvorens een beslissing te nemen. Dit advies is er vaak op gericht ervoor te zorgen dat de overheid met kennis van zaken beslist, maar soms ook om inspraak of waarborgen te verlenen aan burgers of verenigingen. Bovendien gaat de overheid ook meer en meer op eigen initiatief, dus zonder daartoe verplicht te zijn door een norm, zelf het advies vragen van private personen en instanties, zoals consultants, advocaten en studiebureaus. Alhoewel advisering aan het bestuur dus zeer vaak voorkomt en een centrale rol vervult in het bestuursrecht, rijzen heel wat vragen in dit verband. Wanneer mag of moet de overheid adviezen inwinnen? Wat zijn de functies van deze adviezen? Kan de overheid zijn adviseur vrij kiezen? Wat zijn de rechtsplichten van de adviseur bij het verstrekken van het advies en van de overheid bij het ontvangen en verwerken van het advies? Binnen welke termijn moet het advies worden verstrekt? Mag of moet de overheid het advies controleren op zijn geldige totstandkoming en inhoudelijke juistheid? Is de overheid gebonden door het advies? Kan de overheid er zonder meer van afwijken? Moeten adviezen formeel worden gemotiveerd en zijn ze aanvechtbaar? Kan een (lid van een) adviserend orgaan, waarvan het advies niet wordt gevolgd door de overheid, de genomen beslissing om die reden aanvechten? Dit boek beoogt een antwoord te geven op deze en vele andere rechtsvragen. Meer algemeen wordt een overzicht gegeven van de algemene regels en beginselen die de advisering aan de overheid beheersen of zouden moeten beheersen, om zo tot een algemene theorievorming ter zake te komen. Hierbij wordt zowel aandacht besteed aan de advisering door publiekrechtelijke adviesorganen, als door externe contractuele adviseurs, die op basis van een advies- of consultancyovereenkomst de overheid bijstaan met raad en daad. Deze uitgave kan worden beschouwd als het Belgische standaardwerk inzake advisering in het bestuursrecht. Het is dan ook een handige gids en naslagwerk voor eenieder die op een of andere manier te maken heeft met advisering.
Administrative law --- Belgium --- Ebooks --- Droit administratif --- Consultations juridiques --- Public administration --- E-books --- recht --- droit public --- BE / Belgium - België - Belgique --- 348.0 --- V2 - Droit public général - Algemeen publiekrecht --- BPB1307 --- 401 Administratief recht --- 35.01 <493> --- forvaltningsret --- hallinto-oikeus --- Verwaltungsrecht --- Derecho administrativo --- haldusõigus --- e drejtë administrative --- direito administrativo --- správní právo --- diritto amministrativo --- διοικητικό δίκαιο --- административно право --- upravno pravo --- förvaltningsrätt --- drept administrativ --- správne právo --- administracinė teisė --- управно право --- bestuursrecht --- prawo administracyjne --- administrative law --- közigazgatási jog --- liġi amminisitrattiva --- administratīvās tiesības --- administrativní právo --- államigazgatási jog --- 35.01 <493> Administratief recht. Bestuursrecht. Openbaar bestuur --(algemeen)--?.01--België --- Administratief recht. Bestuursrecht. Openbaar bestuur --(algemeen)--?.01--België --- publiek recht --- Administratief recht : Algemene werken en handboeken --- dlí riaracháin --- Belgique
Choose an application
Dit werk vult een leemte op in het Belgische bestuursrecht. Tot op heden bestond er geen algemeen overzichtswerk inzake advisering aan de overheid. Een vaststelling die verwondering wekt, daar de overheid op allerlei domeinen (ruimtelijke ordening, milieurecht, ambtenarenrecht, socialezekerheidsrecht, ...) verplicht wordt een advies in te winnen alvorens een beslissing te nemen. Dit advies is er vaak op gericht ervoor te zorgen dat de overheid met kennis van zaken beslist, maar soms ook om inspraak te verlenen aan burgers of verenigingen. Alhoewel advisering aan het bestuur dus dagelijkse kost is, rijzen heel wat vragen in dit verband. Wanneer moet of mag de overheid precies adviezen inwinnen? Binnen welke termijn moet het gevraagde advies worden verstrekt? Wat als het niet tijdig wordt verstrekt: mag de overheid dan beslissen zonder te beschikken over het gevraagde advies? Welke regels en beginselen zijn van toepassing op de besluitvorming van de adviserende organen? Kunnen leden van adviesorganen worden gewraakt wegens mogelijke partijdigheid? Mag of moet de overheid het ontvangen advies controleren op zijn geldige totstandkoming en inhoudelijke juistheid? Is de overheid gebonden door het advies? Moeten adviezen formeel worden gemotiveerd en zijn ze aanvechtbaar? Kan een (lid van een) adviserend orgaan waarvan het advies niet wordt gevolgd door de beslissende overheid, de genomen beslissing om die reden aanvechten?
Administrative law --- Public law --- Administrative procedure --- Advisory boards --- Political planning --- Droit administratif --- Droit public --- Procédure administrative --- Organismes consultatifs --- Politique publique --- Citizen participation --- Participation des citoyens --- Administratief recht. --- Ebooks --- E-books --- Recht 34 --- Overheid 354 --- publiek recht --- 404 Bestuurskunde --- overheidsbeleid --- 340 recht --- .007.62 adviesverlening --- Droit administratif Administratief recht --- Organismes consultatifs Adviesorganen --- Publicité (administration) Openbaarheid (overheidsdiensten) --- BPB0809 --- BE / Belgium - België - Belgique --- 348.0 --- V2 - Droit public général - Algemeen publiekrecht --- 35.01 <493> --- 35.01 <493> Administratief recht. Bestuursrecht. Openbaar bestuur --(algemeen)--?.01--België --- Administratief recht. Bestuursrecht. Openbaar bestuur --(algemeen)--?.01--België --- droit public --- politique gouvernementale --- Administratief recht : Algemene werken en handboeken --- DROIT ADMINISTRATIF --- ORGANES PUBLICS CONSULTATIFS --- BELGIQUE --- beginselen van behoorlijk bestuur --- aansprakelijkheid van openbare besturen --- administratieve beroepen --- ambtenarenrecht --- vakbondsstatuut --- rechtspositieregeling --- beheer van onroerende goederen --- de intrekking van de administratieve rechtshandeling --- de formele motivering van bestuurshandelingen --- openbaarheid van bestuur --- de gunning van overheidscontracten en overheidsopdrachten --- Raad van State --- bestuursrechtspraak --- wetgeving --- publieke en private rechtspersonen --- wegenrecht --- onteigening --- taalgebruik in bestuurszaken --- bemiddeling in het bestuursrecht
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|